Transjakarta

Mari Bicara Seks & Hukum

Udah baca post-nya Kartika Jahja soal korban pemerkosaan oleh karyawan Transjakarta? Gue baca ini mau nangis. Apalagi setelah baca berita bahwa vonisnya ‘cuma’ 1,5 tahun.

Dua hal yang bikin gue gemetar dan mau nangis. Pertama, gue ga tega baca soal seorang perempuan -siapapun- dilecehkan secara seksual dalam bentuk apapun. Kedua, gue adalah seorang Sarjana Hukum dan gue malu. Gue ingat pada hari pertama menginjakkan kaki di Fakultas Hukum, gue punya semangat berapi-api untuk menyejahterakan Indonesia lewat jalur hukum. Tahun kedua, semangat itu mulai luntur. Tahun ketiga, orientasi gue mulai internasional. Ga minat ngurusin carut-marut hukum nasional. Tahun keempat, peduli setan dengan masalah publik. Gue terjun ke swasta aja yang lebih jelas duitnya.

Perjalanan gue ini bukan karena gue buta sama sekali. Tapi justru karena gue kecewa dan berubah apatis. Gue merasa kecil dan ga punya kuasa untuk melakukan perubahan apapun seorang diri. Secara pribadi, gue masih punya banyak keresahan, tapi gue simpan sendiri aja.

Baca post-nya Tika, gue malu ganda. Gue malu, kita (perempuan/rakyat sipil/orang pada umumnya; isi sendiri) kok ya tertindas amat. Gue malu, sebagai Sarjana Hukum kok ga bisa ngapa-ngapain. Gue tahu praktik hukum kita masih banyak cacatnya. Tapi gue juga ga mau minta maaf atas apa yang terjadi dalam kasus ini, karena buat gue, ga ada excuse untuk menyepelekan kasus apapun. Orang korupsi, kadang gue masih bisa (terpaksa) mengerti. Mungkin memang mereka butuh uangnya untuk melangsungkan hidupnya, meskipun perbuatannya tidak serta merta bisa dimaafkan di mata hukum. Tapi kalau integritas? Kenapa integritas susah banget untuk dipelihara? :( Integritas ga perlu uang. Orang paling miskin pun bisa punya integritas. Kenapa susah banget? :(((

Dan sekarang mari bicara seks. Setiap orang punya personal space. Dipegang-pegang sama orang yang lo kenal aja, lo bisa risih kan? Apalagi sama orang ga dikenal. Apalagi yang megang-megangnya kelewatan. Tubuh lo adalah kedaulatan lo. Ga ada yang bisa menyentuh diri lo tanpa sepersetujuan elo. Orang tua yang mukul anaknya aja bisa dikategorikan sebagai kekerasan dalam rumah tangga. Apalagi pelecehan seksual.

Seks, bahkan dengan persetujuan para pihak sekalipun, adalah suatu perbuatan yang sarat akan tanggung jawab, karena terdapat relatif banyak potensi akibat di dalamnya. Salah duanya adalah penyakit seksual menular dan kehamilan. Seks, bahkan dengan persetujuan para pihak sekalipun, memiliki beban psikologis. Ya karena terdapat dua potensi risiko itu tadi. Dan seks itu sangat intim. Seks seharusnya jadi sesuatu yang lo berikan ke orang yang lo pilih, bukan dirampas oleh orang tanpa izin. Gue ga kebayang rasanya jadi YF :(

Gue cukup terpukul baca post-nya Tika dan gue mau melakukan sesuatu tentang itu. Pelan-pelan tentunya. Gue harap gue sudah berjalan ke arah yang benar. Gue sama temen-temen gue sudah mendirikan Lembaga Bantuan Hukum dan Advokasi Trisakti Indonesia. Saat ini kami memang belum secara resmi operasional, tapi kami sudah bisa menerima kasus. Tujuan dari dibentuknya LBH ini adalah untuk membantu orang-orang seperti YF. Tidak dipungut biaya sepeserpun. Kalo ada kasus seperti ini, lo boleh email gue ke me@utiuts.net. Dan gue anjurkan lo untuk email gue, supaya ga ada lagi orang-orang yang terlambat dibantu.

Sekarangpun gue masih merasa kecil dan ga punya kuasa untuk melakukan perubahan. Tapi setidaknya sekarang gue ga sendiri. Teman-teman gue sekarang ada yang sedang berjuang di sekolah hakim dan jaksa, dan pemerintahan eksekutif serta legislatif. Segenap dukungan moril gue untuk mereka. Gue ga sabar menunggu generasi kita menggantikan generasi incumbent. Gue harap kita bisa lebih bijaksana dan semangat untuk meningkatkan kesejahteraan bersama, karena kita tumbuh di masa KPK lagi rajin menangkap orang. Dan kita tumbuh di masa mana komunikasi nyaris tanpa jarak dan dukungan dapat digalang nyaris tanpa uang. Yang kita perlu hanya integritas.

Ingat apa yang orang bilang? Integritas adalah melakukan hal yang benar saat tidak ada yang melihat.

Share Button

Apparently Not Big Enough

For a capital city that contains 20 million people during the day, you’d think Jakarta is very big. I used to think so too. First semester in law school, we used to dream about having a job in the golden triangle of Sudirman, Kuningan, and Gatot Subroto. Now that we’re here, the city starts to shrink under our view from the top floor. We even live here and it feels like ourselves shrink along with the city.

Out of the many malls, out of all of the different places you can be in Jakarta, you’d think you can blend in with the faceless crowd. But it turns out, Transjakarta stations have turned into a hub for familiar smiles.

One day, I was on my way to get to Grand Indonesia. It was a quiet Saturday. Weekends, when everyone stays at home and doesn’t bother to jam Jakarta with traffic. Guess who I met at the station? Jaka. A friend from many, many years ago in junior high. Then yesterday, on my way to Plaza Indonesia. Guess who called me as I sat in the bus. Della, also from junior high (and I almost forgot her name to be honest). The same evening, Uti pulled me over to Givenchy, to marvel over the $600 tops, and I felt like this cute clerk was staring intently at me.

He asked, “Did you go to school in Palembang?”

I turned to him and looked at him like this: O___O

Obviously I was confused and he explained that he was my junior by a year. Whaaaat? How come I never realized that I had a junior this cute? We broke into our local language immediately, Uti ignored us to look at more unaffordable clothes. It was a very… weird (?) experience for me.

The one I often meet in Transjakarta is Yovin. The first times, we’d stop and exchange hi’s. The last time we met, I was going into the station, he was going out, we just high fived and we moved on our separate ways. It was so cool. I felt like in the movies.

But it doesn’t stop there. Turns out I’m sharing an apartment building with a friend from law school, and most surprisingly, a senior I used to have a huge crush on back in junior high. Not to mention the amount of familiar people I see in the malls.

So, is Jakarta big? In many ways, I wouldn’t say so.

Share Button

Busway

I was one of the first users of Transjakarta buses when it began operation in 2004. Even before its launch, the bus rapid transit was already popular as busway (yeah, I know). My friends and I set a date to take a ride on the new city transportation, equalizing to a field trip or something. We were so easily amused.

The first corridor took us from Blok M to Kota. The fare was only Rp 2,000 (app. $0.17 in current rate). The Blok M station was located in Blok M’s underground market, near Pasaraya. It was such a shady area. It still is. I really don’t want to go there if I can help it. The route we took was straight and it kept going straight until its last station. Along the way, we were awed by the sights we saw: Al-Azhar mosque, Plaza Indonesia, Hotel Indonesia Circle, National Monument, even a glimpse of the presidential palace. We were urban kids who rarely went out to the city. And have I mentioned that we were easily amused?

Busway has come a long way since then.


Current and future routes of Transjakarta. Click for large pic.

The first time, Transjakarta felt like a solution. Finally. A safe and reliable way to get into the city. In reality, err, not so much. The amount of passengers exceeded the amount of vehicles. Using the Transjakarta became really uncomfortable. The schedule was not as reliable as expected too. Even though it had its own lane, personal cars and motorbikes still got onto the lane, so the traffic was still the same. The bus maintenance was poor too. This was the state I saw when I came back to Jakarta in 2007. But there government had added a second corridor by then: Ragunan-Dukuh Atas.

For years, I hadn’t found the need to use the Transjakarta. I preferred train rides for inter-province and inter-city journeys. However, I’ve had no choice when I started my current job. I live and work in the central business district and using Transjakarta makes more sense than the train. I prepared myself for the physical competition I’d get myself into every day during rush hour home. But guess what? I found that using the Transjakarta now is way more comfortable than years ago.

I used to wait for 1-2 hours for a bus, now it only takes 30 minutes tops. We have many corridors, covering almost all Jakarta. The buses have also become many, I don’t have to suffer the crowd as much. The fare is Rp 3,500 (app. $0.30), and we can use e-money to pay for it, so we don’t have to queue. The enforcement has gotten slightly better, in which cars and bikes don’t violate the lanes as much. The Transjakarta operation still has its own flaws and imperfections, but I say it’s gotten a lot better. I hope they keep this up.

I’ve been following some updates regarding Transjakarta and I like what I see. More vehicles to be added (though recent news said the Rep House rejected the governor’s proposal for it. Boo), and the managing entity could be turned into a city enterprise too, in order to reach a better operation management. We have MRT coming too and a number of flyovers. It’s taking a while, but I’m glad seeing all of this infrastructure development. Jakarta’s traffic has gotten more and more unbearable by the day.

I’m glad Transjakarta still remains good, and I hope it’s getting better. The officers do their jobs well, and the passengers behave. Even better, ever since Jokowi took the chair, people can use Transjakarta for free during city holidays, making sure we enjoy the city to the fullest. What’s weird for me is the gender segregation policy. Girls sit over here, boys over there. Pointless. Useless. I just noticed that there’s a new shout out in the bus too.

My only reaction was: duh.

Share Button